Johannes Görthofer

Microstructure generation and micromechanical modeling of sheet molding compound composites

Wir präsentieren einen Algorithmus zur schnellen Erzeugung von SMC Mikrostrukturen hoher Güte, durch Verwendung einer exakten Schließung und eines quasi-zufälligen Samplings. Darüber hinaus stellen wir ein modulares Framework zur Modellierung anisotroper Schädigung vor. Unser Konzept der Extraktionstensoren und Schädigungsfunktionen ermöglicht die Beschreibung komplexer Vorgänge. Darüber hinaus schlagen wir einen ganzheitlichen Multiskalenansatz zur Bestimmung anisotroper Versagenskriterien vor. We introduce an algorithm that allows for a fast generation of SMC composite microstructures. An exact closure approximation and a quasi-random orientation sampling ensure high fidelity. Furthermore, we present a modular framework for anisotropic damage evolution. Our concept of extraction tensors and damage-hardening functions enables the description of complex damage-degradation. In addition, we propose a holistic multiscale approach for constructing anisotropic failure criteria.